Du är här:Start

Konfirmation Hösten 2018

Börjar du 8:an till hösten och är född 2004? Då skall du absolut läsa mer här….

För då skall du naturligtvis finnas med våra gemensamma konfirmationsläsning som frikyrkorna på Tjörn anordnar. Det blir garanterat ett år du sent kommer att glömma och inte vill vara utan.

För vem?
Konfirmationen i frikyrkan är en grundkurs i kristen tro för åttondeklassare. Vi arbetar med undervisning varvat med samtal och det är högt i tak och alla åsikter får uttryckas. Man behöver inte vara kristen eller döpt för att finnas med.

När och var?
Vi träffas i Missionskyrkan i Bleket på torsdagar kl 15:30-17:00 alternativt 16:30-18:00, beroende på vad som passar bäst för gruppen. Läsningen sträcker sig från september till maj och innehåller utöver läsningen på torsdagar, gudstjänster, hajker och en längre helg/läger i slutet av vårterminen på Gullbrannagården utanför Halmstad tillsammans drygt 300 andra konfirmander.

En samling?
I korta drag ser en samling ut enligt följande:
– Fika
– Undervisning
– Samtal
– Övningar
– Andakt

Anmälan?
Joel Magnusson 0739 – 16 14 16.

Camilla Ljungberg 0706 - 26 74 45.

Vad innebär det att konfirmeras hos oss?
Vi som tillsammans gör den här konfirmationen är sju olika frikyrkoförsamlingar på Tjörn – Missionskyrkan på Tjörn, Pingstkyrkan Rönnäng, Elim Åstol, Betel Klädesholmen och Smedjan Skärhamn. Tillsammans har vi även ett gemensamt ungdomsarbete.

Oavsett om du tidigare har varit med eller inte i vårt arbete, är du välkommen till vår konfirmationsläsning. Det finns inga som helst krav på dop eller tro, varken före eller efter läsningen. Däremot finns detta som ett erbjudande för den som skulle vilja.

Inom vår frikyrkliga tradition är konfirmationen inte direkt knuten till varken dopet eller nattvarden. Istället betonas själva undervisningen och konfirmationshögtidens förbönsakt.

Under lästiden får man möjligheten att arbeta med livsfrågor som: ”Vem är jag ?”, ”Vad är meningen?”, ”Hurdan är Gud?”, ”Vem är Jesus?”. Det som bekräftas vid konfirmationen är att konfirmanden fått undervisning, att han/hon finns med i Guds stora sammanhang och omsorg, att han/hon är sedd och att Gud och människor räknar med honom/henne.